Zwemmen en oliebollen.. - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Romy Allers - WaarBenJij.nu Zwemmen en oliebollen.. - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Romy Allers - WaarBenJij.nu

Zwemmen en oliebollen..

Blijf op de hoogte en volg Romy

10 Mei 2014 | Roemenië, Bacău

Het is alweer zaterdag en het appartement blinkt weer aan alle kanten. Ik zeg dus WEEKEND!

Vorige week zaterdag kwamen Jouke en Noëlle weer terug van Boekarest. Na een paar dagen alleen te zijn geweest was het weer fijn om met z’n drieën te zijn en hebben we ook weer een avondje goed gelachen. (Overgooien met een balletje uit de ramen van het balkon etc.).
Zondag heb ik nog mijn laatste verslagen afgemaakt en verder alleen maar niks gedaan. Heerlijk dus!

Maandag moesten we weer op tijd op, want er stond weer een stageweek voor de boeg.
Met de training van Victor (leren zelfstandig jas aan te trekken) gaat het heel goed. Hij lijkt het echt leuk te vinden en nadat hij even met zijn speelgoed heeft mogen spelen als beloning gaat hij zelf weer kijken waar zijn jas ligt om hem vervolgens aan mij te geven (wat de eerste stap is van de training). Ook zegt die zelf erbij wat hij daarna moet doen (dus bijvoorbeeld handen in de mouwen steken). Ook als het niet meteen lukt blijft hij geduldig proberen.
Ook met Alexandru gaat het goed. Hij geeft al in veel gevallen zelfstandig de foto van het voorwerp dat hij wil hebben (in dit geval oefenen we op het moment met één foto, namelijk de bellenblaas) aan mij. De komende week kan hij helaas een aantal dagen niet komen, dus ik hoop dat hij daarna nog steeds zo goed meedoet.
Ook met Alex gaat het wel redelijk. Ik heb een aantal onderdelen van de reguliere training overgenomen. Alex zijn concentratie is heel erg slecht en af en toe lijkt het of hij te lui is om zijn arm op te tillen om bijvoorbeeld een blokje op te tillen. Hij lijkt er af en toe niet helemaal bij te zijn.

Gisteren zijn we voor het eerst met een paar kindjes van de Dolfijn gaan zwemmen. Jouke en Noëlle hadden dat bedacht en geregeld, dus in de middagpauze van de vrouw die daar normaal therapie geeft konden wij gaan zwemmen. We gingen samen met Dragos, Theo en Edi.
Het zwembad is ongeveer 8m2 dus maar heel klein. De helft is dan vrij diep (bij mij ongeveer schouderhoogte) en de andere helft komt bij de kinderen tot hun middel. We hadden 3 kinderen bij ons, dus het was wel groot genoeg.
Theo vond het meteen helemaal super en heeft de hele tijd in het diepe gedeelte met een zwemband om gedobberd. Dragos vond het allemaal een beetje eng en heeft de hele tijd aan de rand van het zwembad in het water gestaan. Wel wilde hij een beetje spelen met speelgoed dat daarbij lag. Edi vond het op het begin helemaal niks. Het was een nieuwe situatie voor hem en hij heeft het eerste kwartier alleen maar staan krijsen. Op een gegeven moment werd hij toch een beetje nieuwsgierig en is hij ook het water in gekomen. Hij bleef wel in het ondiepe maar wilde daarbij wel spelen. Wij hebben alle drie door gewisseld en met elk van de kinderen even gespeeld.

Deze week was het hier weer lekker weer en dus hebben we 2 keer na de stage een terrasje gepakt. De eerste keer waren we ergens in het centrum gekeken en heb ik een karaf wijn (0,5 liter) gehad voor wel 9 lei (ongeveer €2,-). Daar was ik de rest van de middag dus wel zoet mee!

Dit weekend hebben we weer de auto dus zijn we gisteren eerst maar even door de McDrive gereden om een McFlurry te gaan halen. Hierna zijn we boodschappen gaan doen bij de Auchan (hele grote supermarkt waar je alles hebt). Boodschappen met een auto is toch wel een heel stuk makkelijker dan als je alles lopend moet doen..
’s Avonds hebben we gezellig in het appartement iets gedronken.

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. Voor vanavond wordt door de medewerkers van De Dolfijn voor ons een BBQ georganiseerd. Wij mogen zoals altijd weer nergens mee meehelpen dus hebben we bedacht dat we oliebollen voor hen gaan maken. Ze hebben het daar al een paar keer over gehad.
We hebben net dus alvast het beslag gemaakt, waarbij het natuurlijk niet in 1 keer goed ging. Tussendoor ben ik dus maar weer even naar de Billa gereden om weer iets nieuws te halen.
Maar het staat nu te rijzen dus over een uurtje kunnen we aan de slag.. Ben benieuwd wat dat gaat worden zonder het gebruik van een keukenweegschaal voor de juiste hoeveelheden etc….

Als laatste hebben wij in ons appartement een grote fles hangen waar we ons kleingeld en 1 lei briefjes ingooien. We zijn van plan om daar speelgoed voor te kopen voor de nieuwe vestiging van Betania in Roman (een andere stad). Die vestiging is begin maart geopend en daar hebben ze nog niet veel speelgoed en zijn de muren nog erg kaal. Mochten jullie toevallig nog wat geld over hebben of ons gewoon graag willen helpen dan zou dat erg fijn zijn. Als je dat wil kan je een mailtje sturen naar romy_allers@hotmail.com waarna ik mijn rekeningnummer doorstuur waarna je iets over kan maken. Alles is natuurlijk welkom :). Joukes familie heeft ons al gesteund en zo zijn we alweer 40 euro verder! Namens de kindjes van Betania in Roman alvast bedankt en we zullen natuurlijk foto’s maken als we uiteindelijk iets hebben gekocht.

Dit was het wel weer en over een half uurtje kunnen we gaan beginnen met het bakken van de oliebollen… Wish me luck!

xxxxx