2 weken al voorbij! - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Romy Allers - WaarBenJij.nu 2 weken al voorbij! - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Romy Allers - WaarBenJij.nu

2 weken al voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Romy

12 April 2014 | Roemenië, Bacău

Hee allemaal!

Hier weer even een berichtje van mij.
Bedankt voor jullie berichtjes op mijn vorige blog. Ik vind het wel leuk om zo te zien wie allemaal mijn blog leest en wat jullie er van vinden.

We zijn alweer 2 weken weg en de tijd vliegt echt voorbij.
Ik zal maar weer even neerschrijven wat we deze week allemaal gedaan hebben.

Op zaterdag ben ik eerst samen met Noëlle de vuile was naar Hostel Holland gaan brengen. We hebben zelf geen wasmachine in het appartement, maar kunnen het kostenloos in het Hostel wassen. Hierna zijn we naar de Arena Mall gegaan. Dat is een groot winkelcentrum waar we ook de week ervoor al eens waren gaan eten. In dat winkelcentrum zijn allemaal bekende winkels als H&M, ZARA, Berschka, Takko, Sephora etc. Hier hebben we de rest van de dag doorgebracht en ook een aantal dingetjes gekocht. De prijzen zijn hier net als bij ons. Het viel mij wel op dat de mensen die daar liepen allemaal modieus en netjes gekleed waren. Op straat lopen ook mensen die minder modieuze of mooie kleren hebben, dus ik denk dat de kleren etc. in de shopping mall niet voor iedereen te veroorloven zijn.
’s Avonds hebben we lekker in het appartement gechilld en ook zondag hebben we het rustig aan gedaan en een beetje voor school gewerkt.

Vorige week hebben we 3 kinderen toegewezen gekregen. Ik had toen Rares, Alexandru en Alex gekregen. Maar omdat Rares heel vaak ziek is of niet kan komen heb ik een ander kindje gekregen, namelijk Victor. Hierbij moeten we een behandeling uit gaan voeren.
Maaar.. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. We moeten namelijk zelf bedenken wat we dan het kind zouden willen aanleren .
Bij sommige kinderen is het niet zo’n probleem. Zoals bij Victor het jongetje van 2 jaar die ik een vaardigheid aan moet leren bij de intensieve zorg. Hij is altijd heel enthousiast en wil graag leren. Ook in de training gaat hij hard vooruit. In de training zijn ze ook hard aan het oefenen om hem te leren praten. Bij hem ga ik proberen om hem zelfstandig zijn jas aan te trekken. Dit is een vaardigheid die naast de reguliere training geleerd kan worden.
Als tweede kind heb ik Alexandru, een jongetje van 3 jaar in de groepszorg. Hij kan niet praten en heeft een redelijk laag niveau. In de trainingen moet hij dingen doen als nadoen/imiteren, schrijven met een pen (gewoon een beetje krassen op het papier) en matchen (soort van puzzel maken). Omdat hij een vrij laag niveau heeft vind ik het lastig om te bedenken wat ik hem kan leren. Leren een jas aan te doen zoals bij Victor, is bij hem veel te hoog gegrepen. En er moet natuurlijk ook rekening gehouden worden met het feit dat ik geen vloeiend Roemeens praat. Dus als ik opdrachten moet geven, kunnen dat alleen korte zinnetjes zijn. Hier moet ik dus nog maar even goed over na gaan denken wat ik kan doen.
Als laatste kind heb ik Alex. Hij is ook 3 jaar en zit bij de ambulante zorg. Hij is vorige week voor het eerst gekomen. Hij reageert bijna nergens op en zit meer een beetje voor zich uit te staren. Alex komt 2 keer in de week één uurtje. Dit is kostbare tijd want hij heeft eigenlijk veel meer nodig. Omdat er al een plan voor hem gemaakt is en hij maar zo weinig komt is het lastig om iets te verzinnen wat hij kan leren. Ook omdat hij bijna nergens op reageert is het sowieso lastig. Hier gaan we waarschijnlijk dus meehelpen met de reguliere training.

Deze week heb ik vooral geobserveerd bij de trainingen en heb ik gekeken hoe de kinderen reageren op een opdracht. Wat ze een fijne beloning vinden en hoe ze bijvoorbeeld reageren als er iets is wat ze niet leuk vinden.

Verder was het op de woensdag super lekker weer en zijn we een terrasje gaan pakken. Dit is makkelijker gezegd dat gedaan want we zijn er tot nu toe nog maar 1 tegengekomen. Hier heb ik een lekker 2 glazen rosé gedronken voor wel 5,5 lei (€1,25 :) ) per glas gedronken. Daar kan je nog eens lekker een middagje voor op het terras zitten!. Hierna zijn we naar de Cora gegaan. Dat is een hele grote supermarkt waar je alles (Van kleren tot wasmachines en zelfs ook nog eten , haha) hebt. Het was op een gegeven moment al best wel laat en toen zijn we maar bij een soort kebab/pizza achtig restaurant gaan eten. Daar zijn er heel veel van hier. Ik had een bord met kebab, frietjes en wat salade voor 10 lei. Dat is ongeveer €2,24 haha! Lekker cheap dus.

Verder zijn de medewerkers van de dolfijn echt super aardig. Ze willen overal mee helpen en als ze bijvoorbeeld iets te eten in hun hand hebben bieden ze het altijd aan. Ook nemen ze tussen de middag altijd warm eten mee, dat ze dan opwarmen in de magnetron. Ook daar bieden ze altijd van aan. Of ze maken bijvoorbeeld een salade, of zoals gister een aardappelsalade. Van die aardappelsalade hadden ze een hele afwasteil vol gemaakt. Hier mochten we ook allemaal van pakken. Ze delen dan geloof ik onderling de kosten. Maar wij mogen dan niks meebetalen.
We zijn van plan om ook een keer iets te maken in de pauze, iemand een idee van lekker Nederlands eten wat niet te veel werk is je voor veel mensen kan maken?
Sorin (de busjeschauffeur en hij regelt ook nog veel andere dingen) heeft het steeds over oliebollen. Die zijn we van plan om ook nog eens te gaan maken.

Als laatste zijn er nog een paar dingen die me hier opvallen:
- Er rijden hier heel veel Dacia’s rond (auto’s). Thuis zie ik ze bijna niet maar hier wel heel veel. De auto’s zien er verder wel redelijk goed uit. Niet zoals in bijvoorbeeld Italië waar elke auto minstens 5 deuken heeft.
- WC papier moet je hier in de prullenbak gooien. Dit omdat de leidingen te smal zijn of het op een andere manier niet aankunnen. Dit zijn wij nog niet echt gewend en we gooien het ook maar gewoon in de wc. Dan maar een keer extra doorspoelen haha.
- Bananen maken ze niet zoals wij bij het steeltje open, maar aan de onderkant. Ik heb een keer gezien bij een filmpje dat apen het ook zo doen. Wij doen het dus eigenlijk verkeerd :).
- Bijna alle appartementen hebben hier een soort binnenbalkon. Dat is een balkon waar dat je normaal de ballustrade hebt, nu allemaal ramen hebt. Deze kunnen ook open.
- In veel tuinen zitten hier plastic drinkflessen in de grond. Ik heb nagevraagd waarom dit is, maar het schijnt dat mensen het gebruiken als een soort kleine kassen. Het is daar dan dus extra warm in de grond.

Zo dat was het weer. Het verhaal is toch een beetje langer geworden dan ik dacht, maar dat zal hopelijk toch niet zo erg zijn :).

Heel veel liefs en een fijn weekend!
xxx

  • 12 April 2014 - 10:42

    Ivo:

    Heey zusje,

    leuk om te zien dat het zo goed bevalt daar en je tijd snel gaat. Heel veel succes met de kindjes en nog veel plezier :)

    grt Ivo

  • 12 April 2014 - 11:20

    Yvonne Cox:

    Heel leuk om te lezen en leuk dat je de kindertjes iets moet aanleren maar idd lijkt me moeilijk maar dat lukt jou vast wel.Heel fijn dat het je goed bevalt .Heel veel groetjes van Jos en Yvonne

  • 12 April 2014 - 17:41

    Lynn:

    Hee Romy!
    Wat leuk om te lezen hoe je precies je dagen hebt doorgebracht. En wat fijn dat de tijd zo snel gaat, dat is een goed teken :) Het klinkt ook erg leuk allemaal. Nog even goed bedenken wat voor Alexandru te bedenken, maar dat lukt jou vast wel! En al lekker gewinkeld! En lekkere meevallers zo uit eten en terrasje.
    Veel plezier aankomende week en we lezen je avonturen weer :)
    XXX Lynn

  • 12 April 2014 - 17:44

    Papaaaa:

    Ha meid, leuk om het lezen hoe jullie kinderen iets bij-/aanleren. Ook lees ik dat bij sommige kinderen meer tijd nodig is om iets aan te leren. Het nodigt natuurlijk ook wel uit een terras te bezoeken voor zo'n bedrag. Leuk om te lezen dat je je goed vermaakt. Heel veel groetjes en liefs van mij.
    papa

  • 13 April 2014 - 13:15

    Will:

    Ha die Romy super om je wekelijkse verhalen te lezen, eigenlijk is Roemenië nog niet zo different als Nederland.
    Immers je doet bijna allemaal dezelfde dingen als thuis, zoals shoppen..terrasje...fast food...oliebollen gaan maken...wc papier gooi je toch in de pot ondanks verstoppingen...oh ja niet vergeten kinderen observeren en hun teachen. Grapje hoor het is geweldig om in een ander land te bekijken hoe de economie en het geven van onderwijs georganiseerd is.
    Nichtje geniet er maar van dit zijn toch dingen die niet iedereen meemaakt.

    Liefs van je Oom Will

  • 17 April 2014 - 14:55

    Madeleine:

    Ha Romy
    Jazeker de tijd vliegtvoorbij, leuk dat je het zo fijn vindt.
    Misschien kun je met dat kindje watbijna niet reageert iets doen met geluidennen muziekjes.Dat wordt bij ons ook vaker gedaan. En laat hemplaatjes zien van bv dieren en het geluid erbij. Kijk maar eens hoe hij reageert op geluidjes.
    Hebben ze rijst daar? Dan kun je eens de Luxemburgse nasi maken. Ha ha dat zullen ze best lekkervinden.
    Nou meisje amuseerje nog endikke knuffel van de Havikhorstjes xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Bacău

Stagelopen in Bacau!

-

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2014

Nog maar 1 weekje...

19 Mei 2014

Kleuterschool en Brasov

10 Mei 2014

Zwemmen en oliebollen..

02 Mei 2014

Bucketlist en sloppenwijken

27 April 2014

Druk weekend!
Romy

Het gaat bijna gebeuren... 2 maanden stage lopen in Bacau! Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal mee ga maken en hou jullie graag op de hoogte! liefs xx

Actief sinds 10 Maart 2014
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 9021

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 03 Juni 2014

Stagelopen in Bacau!

Landen bezocht: