Druk weekend! - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Romy Allers - WaarBenJij.nu Druk weekend! - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Romy Allers - WaarBenJij.nu

Druk weekend!

Blijf op de hoogte en volg Romy

27 April 2014 | Roemenië, Bacău

Hee allemaal!

En weer is er een week voorbij gevlogen waarin we heel veel hebben ondernomen.

Ik zal bij het vorige weekend beginnen.
Op de zaterdag zijn we naar Iaşi gereden. Het was een eindje rijden en eenmaal daar wisten we eigenlijk ook niet precies waar we moesten zijn. We hebben de auto dus maar ergens neergezet en zijn maar een stuk gaan lopen. We kwamen uit bij een straat met een aantal winkeltjes aan de zijkanten ervan. Op de straat zelf waren enorme paaseieren, een bos bloemen en paashazen geplaatst. Zo kwamen we wel in de paassfeer! Hierna zijn we verder doorgelopen en kwamen we bij toeval bij een enorm winkelcentrum uit. Daar hebben we ons de rest van de middag dus wel kunnen vermaken! (En ik heb niet eens iets gekocht!) Hierna gingen we eten het uitzicht op het Paleis.
’s Avonds gingen Noëlle en ik samen iets met Lidia (werkt ook bij de Dolfijn) en een vriendin van Lidia iets drinken bij white café. Omdat het de avond voor Pasen was, gingen Noëlle en ik daarna naar een grote rotonde in het centrum waarbij ook een kerk staat (die ze al 10 jaar aan het bouwen zijn). Het was suuuuper druk op straat en het is hier het gebruik dat iedereen een kaarsje meeneemt. De priester heeft dan een kaars die aan is, waarmee andere kaarsjes weer aan worden gemaakt, en zo maakt iedereen elkaars kaarsje aan. Daarna werd er nog een mis gehouden, waarbij de priester midden op de rotonde stond. Op een gegeven moment zijn Noëlle en ik maar gegaan, want we verstonden er niet veel van.

Om 12 uur die nacht was Noëlle jarig! Jouke had het appartement al versierd met ballonnen en slingers. Ook hadden we taart en natuurlijk cadeautjes.

Zondags zijn we met de auto eerst naar Piatra Neamt gereden. In de winter is dit een skigebied. We gingen met een dichte kabelbaan naar boven en hebben daar van het uitzicht genoten en wat gedronken.
Hierna was het het plan om door te rijden naar de Bicaz-kloof. Alleen onderweg bleek dat het lampje van de accu aan het branden was… We besloten om ons maar om te draaien zodat we dadelijk niet ergens op een berg stil zouden staan. Alleen… even later was het lampje weer uit! Dus hebben we ons weer omgedraaid en zijn toch maar naar de Bicaz kloof gereden. Het lampje ging af en toe branden. Vooral als je zachter reed dan ging die weer aan. Als we zagen dat die weer aan ging reden we dus maar even een stukje harder waardoor die weer uit ging!
De weg naar de Bicaz kloof was er een met heel veel scherpe bochten naar boven. Ik heb gereden en heb mijn stuurtechnieken weer goed kunnen oefenen (Papa, je kan me dus ook best in de Volvo laten rijden hoor :) ). Naast de weg stonden op veel plaatsen allemaal kraampjes waar je souvenirtjes en dergelijke kon kopen. We zijn hierbij niet gestopt, maar doorgereden waarbij we uiteindelijk bij Lacul Rosu uit kwamen. Dit was een meer met een beetje een bruin/rode kleur. Hier hebben we wat foto’s gemaakt en hier wel bij de souvenirkraampjes gekeken. Vervolgens gingen we naar huis waar we nog wat spelletjes hebben gespeeld.

Op 2e paasdag zijn we gaan survivalen bij Aventura Magura. Ze hadden hier geloof ik 5 verschillende banen van verschillende niveaus. We hebben ze uiteindelijk allemaal (zelfs de zwarte!) gedaan. Ik ben er uiteindelijk nog het minst gehavend uitgekomen. Jouke en Noëlle hadden allerlei schrammen op de armen (die later blauw werden en nu ongeveer geel van kleur zijn). Het was die dag lekker weer en we hebben ons dus prima vermaakt!
’s Avonds hebben we nog een lekker paasdiner gegeten met kip uit de oven.

Dinsdag hadden de kinderen van het centrum nog vrij. In de ochtend stond er een PECS workshop gepland. Jouke, Noëlle en ik zaten alle drie naast iemand die het voor ons naar het Engels vertaalde. Wel vond ik dat het niet heel veel over PECS (kind leert hierbij dmv een foto/pictogram of iets anders aangeven wat hij wil hebben) ging, maar meer algemene informatie was die we ook op de uni hadden gehad. Voor de lunch had bijna iedereen iets lekkers gemaakt. We kregen Salmare en Drob. Salmare bestaat uit rijst met nog iets en met daaromheen wijnbladeren of vlees. Drob weet ik niet precies wat erin zat maar was wel heel erg lekker! Ook was er zoet brood gemaakt. Hierna kwamen ze ineens met een hele grote taart aanzetten voor Noëlle’s en mijn verjaardag. We mochten allebei een kaarsje uitblazen en kregen een cadeautje. We kregen een t-shirt van Betania en een kistje dat ze bij het multifunctioneel centrum gemaakt hebben. Heel erg lief dus! Ook Jouke kreeg een t-shirt. Hierna werd nog wat nagekletst en kon iedereen naar huis.

Woensdag en donderdag waren gewone dagen op het kinderdagcentrum waar we weer behandelingen uit moesten voeren. Als we even niks te doen hebben kunnen we gewoon bij de groepen binnenlopen en meedoen met de activiteit waar ze mee bezig zijn. Dit kan bijvoorbeeld kleien of buitenspelen zijn. Helemaal niet erg om te doen dus haha .

Vrijdags gingen we niet naar het dagcentrum maar naar Boekarest! We hadden namelijk kaartjes besteld om ’s avonds Orangenight te gaan vieren. Dus we zijn weer in de trein (die helaas bijna 5 uur duurt) gaan zitten en daarna zijn we naar ons Hostel gelopen. Hier hebben we onze spullen gedumpt en zijn we het centrum ingelopen. We kwamen uiteindelijk bij een soort rondlopend overdekt straatje uit met allerlei cafeetjes. We vonden dit er wel gezellig uitzien en dus zijn we daar ook gaan eten. Hierna zijn we weer verder gelopen en kwamen we bij andere straatjes uit waar allerlei cafeetjes lagen dus hebben we hier ook wat gedronken. Vervolgens moesten we snel teruglopen naar het hostel om ons om te kleden. Vervolgens hebben we de taxi naar de club gepakt waar het feest gehouden zou worden. Toen we daar aankwamen voelden we ons een beetje underdressed, want veel mensen waren in het heel netjes. Sowieso lopen veel vrouwen hier op onmogelijke naaldhakken (waar ik meteen iets mee zou breken als ik er op zou lopen), dus met All stars kwamen net iets minder voor daar. Uiteindelijk toen er wat alcohol begon te vloeien raakte ook iedereen wat losser en werd er ook flink gedanst. Er was een band die leuke muziek speelde. Heel toevallig was Paul (de man die naast me zat in het vliegtuig naar Roemenië, zie mijn 2e verslag) er ook dus daar hebben we ook nog mee gekletst. En toen was ik om 12 uur jarig! Jouke en Noëlle vonden het erg leuk om te regelen dat ik op het podium moest gaan staan, waarbij de zanger van de band happy birthday voor mij ging zingen. Ook ging hij nog andere liedjes zingen. Later mocht ik gelukkig weer van het podium af en konden we weer verder gaan met dansen en zingen. Al bij al was het een zeer geslaagde avond! (En Noëlle en ik konden langer door gaan met dansen omdat wij geen pijn aan onze voeten hadden :) )

Gisteren zijn we dus weer met de trein terug gegaan naar Bacau. Ik had weer erg slecht geslapen (waar Jouke met zijn gesnurk weer goed aan heeft bijgedragen haha) dus nadat Noëlle en ik weer in het appartement waren aangekomen zijn we gaan slapen.
Ook heb ik 2 verjaardagskaarten vanuit Nederland gekregen. Dus, beide tante Annies, bedankt daarvoor :) Ik weet nog dat Jeroen, mama en oma ook kaartjes hebben gestuurd.. Dus hopelijk is de postbode zo aardig om die ook nog langs te brengen!
’s Avonds ben ik samen met Roxana, haar zusje, Lidia, en de broer van Lidia met zijn vriendin en een vriendin van Lidia en haar vriend gaan stappen. Noëlle zou eigenlijk ook meegaan, maar ze was jammer genoeg te moe van Orangenight. We hebben lekker de hele avond staan dansen, dus ik heb mijn verjaardag ook weer goed afgesloten! :)

Dit was weer het grootste gedeelte van de week, dus tot volgende week!
Xxx Romy

  • 27 April 2014 - 11:15

    Madeleine:

    Ha meisje
    Nog proficiat met je verjaardag. Zo te lezen heb je een leuke dag gehad.
    Kijk je nu ook wat anders tegen Roemenië aan? Ik had het er met Henk nog over.
    Jij ziet en merkt nu hoe de lokale bevolking ismet zijn gewoontes en gebruiken.
    Dat is toch heel anders dan je zou denken.
    Ik zal nog eens tegen papa zegge dat je heel goed in staat bent om de Volvo te rijden!!!!
    De tijd zal wel voorbij vliegen als ik alles zolees.
    Fijn dat je je zo goed amuseert.
    Veel groetjes , ook voor de rest en tot je volgende verslag.
    Xxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Bacău

Stagelopen in Bacau!

-

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2014

Nog maar 1 weekje...

19 Mei 2014

Kleuterschool en Brasov

10 Mei 2014

Zwemmen en oliebollen..

02 Mei 2014

Bucketlist en sloppenwijken

27 April 2014

Druk weekend!
Romy

Het gaat bijna gebeuren... 2 maanden stage lopen in Bacau! Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal mee ga maken en hou jullie graag op de hoogte! liefs xx

Actief sinds 10 Maart 2014
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 9010

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 03 Juni 2014

Stagelopen in Bacau!

Landen bezocht: