Bucketlist en sloppenwijken - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Romy Allers - WaarBenJij.nu Bucketlist en sloppenwijken - Reisverslag uit Bacău, Roemenië van Romy Allers - WaarBenJij.nu

Bucketlist en sloppenwijken

Blijf op de hoogte en volg Romy

02 Mei 2014 | Roemenië, Bacău

Hallo daar!

Het is alweer weekend dus weer tijd om een blog te schrijven. Mijn weekend is trouwens donderdag al begonnen. Aangezien het toen 1 mei was en het een vrije dag is en de mentaliteit niet zo is om dan vrijdags weer te gaan werken heb ik dus al lekker lang weekend. Omdat Noëlle al vanaf dinsdag weg is en Jouke vanaf woensdag heb ik nu dus het rijk voor me alleen. Afgelopen dinsdag was ook de eerste nacht sinds een maand dat ik weer eens alleen sliep. Het is heel gezellig met Noëlle op een kamer en ik heb ook echt geen last van haar, maar het is ook wel fijn om alleen te zijn en met niemand rekening te hoeven houden.

Deze week ben ik weer verder gegaan met de behandelingen.
Victor was de vorige week de hele week niet geweest omdat hij ziek was. Daarom had ik Roxana gevraagd of ze er maandag bij wilde zijn. Victor weigerde namelijk ook al een aantal keer daarvoor om de jas aan te doen op de manier zoals ik het wilde (op de grond neerleggen, armen in de mouwen, over hoofd heen trekken en vervolgens rits dichtmaken). Victor vindt het op de een of andere manier eng om zijn armen op die manier in de mouwen te doen. Ook Roxana kreeg dat niet voor elkaar (dus het lag gelukkig niet aan mij :) ). Hierna zei Roxana dat ik moest proberen om er een spel van te maken. Hierop heb ik dus bedacht dat ik eerst de jas ergens neer leg op de grond waarna ik aan Victor vraag om hem te pakken (jaja, allemaal in het Roemeens!). Vervolgens houd ik een klein speelgoedje in de mouw en duw die een beetje erdoor. Victor vindt speelgoed erg leuk dus wil hij het balletje pakken. Maaarrrr.. op deze manier heeft hij ook zijn arm door de mouw en heb ik dus toch mijn zin! Dit heb ik ook de andere dagen geoefend. Woensdag heb ik het ook op verschillende locaties geoefend om het te generaliseren voor hem. Ook dat ging helemaal prima. Daarna wilde ik hem de volgende stap leren. Alleen…. Hij was vergeten om te zeggen dat hij moest plassen, dus heeft hij dat in zijn broek gedaan. (ja ze zijn bezig met zindelijkheidstraining…). Dus dat was ook het einde van mijn training!
Bij Alexandru gaat de training ook al redelijk! Ik denk niet dat mijn doel van 3 plaatjes gaat lukken in de paar weken die we nog maar hebben, maar anders moet dat nog maar bijgesteld worden.
Bij Alex van de ambulante zorg ben ik begonnen met een paar dingen over nemen van de reguliere DTT training.

Hiernaast was deze week een groep vrijwilligers uit Zoetermeer in Bacau om de snoezelruimte bij de Dolfijn op te knappen en de slaapkamers van de meiden van de kamertraining ook een opknapbeurt te geven. Het was een grote groep van ik geloof 34 personen. De ene helft heeft zich bezig gehouden met het klusgedeelte en het andere gedeelte heeft activiteiten ondernomen met de verstandelijke beperkte mensen van het multifunctioneel centrum, met de meiden van de kamertraining en kinderen uit de sloppenwijk.

Wij wilden ook heel graag nog eens naar de sloppenwijk dus hadden we met André geregeld dat we op de maandag ook mee konden. We gingen even onze was naar het hostel brengen (waar de groep verbleef) en toen konden we uiteindelijk met hen mee. Het kwam hun ook nog eens goed uit dat wij mee gingen, want een aantal van de groep ging klussen ipv mee naar de sloppenwijk.

De groep had allerlei activiteiten voor de week georganiseerd en maandagmiddag stonden er Hollandse spelletjes op het programma. Ik stond samen bij Eline bij het spijkerpoepen. Toen we het busje uitstapten kwamen de kinderen al op ons afgerend. Wij hadden allemaal een sticker met onze naam erop geschreven op ons shirt en zij probeerden het toen te lezen en zeiden daarbij ook hun eigen naam (ze kunnen wel lezen, want mensen van Betania hebben ook een aantal jaar terug ervoor gezorgd dat alle kinderen uit de sloppenwijk naar school konden). Ik wilde ook graag een aantal foto’s maken van hoe het daar uitzag (dat wilden anderen ook), maar toen de kinderen dat zagen wilden ze allemaal op de foto. Na een tijdje moest je ook echt zeggen dat het klaar was met de foto’s, anders bleven ze maar doorgaan. De spelletjes gingen naar mijn idee goed, alleen viel bij ons een keer de spijker uit het touwtje. Sommige kinderen die erbij stonden werden helemaal boos op het kind dat op dat moment bezig was met die spijker (terwijl het kind er helemaal niks aan kon doen). Ze slaan elkaar ook vrij makkelijk. Daarna maar vlug de spijker weer vast gemaakt voordat er iets gebeurde.
Veel van de gezinnen in de sloppenwijk bestaan uit veel kinderen. Als de ouders overdag moeten gaan werken zorgen de oudste kinderen voor de jongere kinderen. Ook al zijn deze kinderen zelf ook nog maar een jaar of 11/12.
Hierna werden we uitgenodigd om mee te eten in het hostel en dat hebben we ook gedaan, waarna we lekker gegeten hadden.
Ik had ook meteen gevraagd of ik de dag erna ook mee mocht. Dat mocht en de dag erna gingen Noëlle en Jouke niet mee. Op de maandag had iemand van de groep allemaal individuele foto’s van de kinderen gemaakt. Op de dinsdag hebben ze die afgedrukt en meegenomen naar de sloppenwijk. Deze middag kregen de kinderen allemaal een fotolijstje die ze mochten versieren met glitters en stickers. Ze kregen hierbij ook een foto van zichzelf waar ze helemaal trots op waren. Later kregen ze ook nog een klein canvasdoek waar ze op konden schilderen en om af te sluiten waren er die ochtend heel veel pannenkoeken gebakken om uit te delen aan de kinderen. Hierna ben ik weer gezellig in het hostel blijven eten.
Op de woensdag ging ik weer mee naar de sloppenwijk. Deze dag stond er een voetbalwedstrijd voor de oudere jongens uit de sloppenwijk op het programma tegen een aantal mannen van de Nederlandse groep. Dit werd gedaan op een externe locatie. De kleine kinderen gingen mee als supporters. Het was een spannende wedstrijd en het zonnetje scheen lekker. Uiteindelijk heeft Roemenië met 4-1 gewonnen. Hierna waren er nog cadeautjes voor de jongere kinderen. Er waren schriften, knuffels, pennen etc. Het leek een beetje alsof je een stuk vlees bij een groep honden neergooide want ze pakten wat ze pakken konden en wilden het liefst nog meer. Ze hebben zelf niet zo veel en moeten schriften etc. voor school zelf betalen dus dit was heel erg fijn.
‘s Avonds ben ik weer mee gaan eten met de groep. ’s Avonds was er nog een activiteit met de meiden van de kamertraining. Er werden Nederlandse en Roemeense dansen aan elkaar geleerd. Hierbij heb ik nog de Brasoveanca geleerd. Kijk maar op youtube als je wilt weten hoe die gaat :) .

Donderdag en vandaag heb ik vooral rustig aan gedaan, een beetje buiten rondgelopen en in het zonnetje gezeten. Ik heb vandaag ook nog iets aan school gedaan en het appartement gepoetst (dus niet alleen maar geluierd hoor :) ).

Verder was ik nog vergeten dat we 2 of 3 weken geleden een Bucketlist voor Romania hebben gemaakt. De dingen waar een sterretje achter staan hebben we ondertussen al af kunnen strepen:
- Going to a match of SC Bacau
- Going to the gym with Lidia
- BBQ with Sorin (And others) (with a lot of beer & meat)
- Celebrate kingsday @ Bucuresti *
- Visit dracula’s castle
- Baking oliebollen for staff centrul Delfinul
- Driving (car) to the mountains *
- Party without end *
- Going to Aventura Magura *
- Karaoke with Miha
- Going to Gepex park (no idea what happens there)
- Bowling @ Arena Mall
- Take a picture of us with a horse and wagon *
- Visit Bicaz cleavage *
- Driving an audi (inclusive the Mc-drive) *
- Going to the slums *

We hebben dus al best wat dingen ondernomen maar we krijgen het nog druk de komende weken om de andere punten ook te doen :).

Dat was het wel weer voor nu..
Een heel fijn weekend voor jullie!
Dikke kusxxx

  • 03 Mei 2014 - 14:12

    Jan Belgers:

    Whauw Romy. Wat een ervaringen allemaal. Dit zal zeer zeker bijdragen aan je c.v. Ik vind het zeer interessant en ben trots op een oud leerling van onze school! Enjoy an learn....!
    Groetjes van Jan Belgers, Leraar van OBS De Brink.

  • 03 Mei 2014 - 18:28

    Madeleine:

    Ha ,
    Leuk hé om te zien dat je toch, ook al is het wat minder dan je zou hopen, wat met deze kindjes kunt bereiken. Dat moet je zeker voldoening geven. Niets om daar te blijven en dan programma's voor die kinderen te ontwikkelen.? Je krijgt er zoveel voor terug.!
    Wat je zeker moet doen is het kasteel van Dracula bezoeken. Dat was toe ik er was een van de hoogtepunten om te bezichtigen. Hoe het er nu uitziet weet ik dus niet, maar ik vond het toen geweldig.
    Nou meisje, de tijd begint al op te schieten, lees.... vliegt voorbij. Jammer hè?
    Veel groetjes en dikkke knuffel van mij en Henk.

  • 05 Mei 2014 - 13:33

    Gerly:

    HeyRomy, Wat fijn dat je zo'n interessante stage hebt en dat alles plezierig verloopt.
    Petje af hoor, voor wat je allemaal doet!
    Tot over n paar weekjes. X Gerly.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Bacău

Stagelopen in Bacau!

-

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2014

Nog maar 1 weekje...

19 Mei 2014

Kleuterschool en Brasov

10 Mei 2014

Zwemmen en oliebollen..

02 Mei 2014

Bucketlist en sloppenwijken

27 April 2014

Druk weekend!
Romy

Het gaat bijna gebeuren... 2 maanden stage lopen in Bacau! Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal mee ga maken en hou jullie graag op de hoogte! liefs xx

Actief sinds 10 Maart 2014
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 9013

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 03 Juni 2014

Stagelopen in Bacau!

Landen bezocht: